Egyáltalán nem érzem Hátránynak az empátiát

Élet és Stiles magazin

Elegáns, dinamikus jelenség a hazai privát banki szféra egyetlen női vezetője, az MKB Private Banking üzletág megalapítója, Katona Ildikó. Eredetileg a színészi pálya iránt érzett vonzalmat, végül külkereskedelmi és közgazdász végzettséggel az elit magánbanki szektorban kamatoztatja képességeit. Két gyermek, a hétéves Sofia és a négyéves Bálint édesanyja.

Milyen előzmények után kapott megbízást 2003-ban az MKB-tól a privátbanki üzletág létrehozására?
Huszonegy évesen, 1996-ban kezdtem a pályámat az MKB-nál. Egy pályakezdő programra invitálták a szerintük legjobbakat az egyetemekről, főiskolákról. A vállalati területet választottam, hét éven keresztül vállalati finanszírozással foglalkoztam.

Hogyan kezdett a pénzügyek felé orientálódni?
Tőzsde–pénzintézet szakirányra jelentkeztem a Külkereskedelmi Főiskolán. Vidéki kislányként azt gondoltam, hogy ezzel lehet sok pénzt keresni és utazni. Közben a l’ Oréalhoz is mehettem volna marketing területre. Eredetileg a művészi pálya vonzott. Színésznő akartam lenni.

És mi térítette el a színészettől?
A szüleim egyértelműen kijelentették, hogy nem támogatják. Gondoltam, ha annyira elhivatott vagyok, majd csak sikerül valamit kezdeni magammal. A főiskola mellett találtam egy-két mellékállást, tolmácsoltam, rendezvényeken hostesskedtem. Végül elbátortalanított a művészvilág, mert csak nagyon keveseknek sikerül befutni.

Családilag is volt előzménye annak, hogy pénzügyi vonalra került?
A nagybátyám könyvvizsgáló volt, elég magas beosztásban dolgozott a Pénzügyminisztériumban. Amikor Szombathelyről Budapestre jöttem tanulni, ő meg a nagynéném átvették a szüleim szerepét. A nagybátyám mindig mondta, próbáljam meglátni a könyvvitel szépségeit, ami aztán sikerült is.

Az MKB köztudottan a klasszikus svájci banki modellt követi. Ön is Svájcban és Luxemburgban képezte magát tovább…
Amikor elkezdtem az üzletág kiépítését, idehaza még nemigen tudták, hogy mit is jelent a privátbank, illetve az ügyfelek nagyon magas színvonalú kiszolgálása. A Bajor tulajdonosunk, a BayernLB bankcsoportján belül volt két leánycég, a Landesbank Swiss Zürichben és a Landesbank Lux Luxembourgban. Tőlük kaptam a lehetőséget, hogy képezzem magam, ami remek iskola volt. A gondolkodásmódot, az ügyfélkiszolgálás fontosságát tanultam meg külföldön. Az ügyfeleink, akik minimum százmillió forinttal rendelkeznek, érthetően nagyon kényesek a szolgáltatás minőségére éppúgy, mint a titoktartásra.

Milyen különleges szolgáltatásokat nyújt számukra az MKB Private Banking?
A banküzemben elég drága egy jó pénzügyi szakember. A mi szolgáltatásunkkal az ügyfelek saját privátbankárt kapnak, aki nem a banki termékeket adja el, hanem az ügyfél szemszögéből nézi meg az illető pénzügyeit, segíti a lehető legjobb struktúra kialakításában. A banki alkalmazottnak tudnia kell az ügyfél érdekében gondolkodni, javaslatokat tenni. Ez nálunk alapszolgáltatás, sok bankban viszont nem érhető el, jó esetben luxusnak számít.

A személyre szabott foglalkozás különbözteti meg az MKB-t a hazai bankpiac összes többi szereplőjétől?
Valóban, ez a legerősebb értékajánlatunk, hiszen minden bank ugyanazokat az értékpapírokat tudja adni. Nálunk a gondolkodásmód más, speciális kérdésekkel is lehet hozzánk fordulni. A családokat is kiszolgáljuk, a feleséget, az anyóst, a gyerekeket. Sokan úgy járnak el, hogy van egy cégük, amelyik a többit tulajdonolja, és ebbe folyik be mondjuk az osztalék. Az ügyfél nem veszi ki az összeget, hanem hosszú távú egzisztenciát biztosít vele a családjának. Ezt a nagyobb vagyontömeget is ugyanúgy kezelni kell, mintha magánszámlán lenne. Mi ezeket a cégeket is befogadjuk, de fontos kitétel, hogy a tulajdonos az ügyfelünk legyen.